maval_woman utbränd.jpg

SOMATIC
EXPERIENCING

Värk, stress, ont – varför?

Somatic Experiences (SE) grundare och utvecklare är Peter Levine Phd i psykologi, medicinsk och biologisk fysik.

80% av dina signaler går från kroppen och upp (bottom and up). Går det för lång tid då du "undviker" att lyssna till kroppens signaler kommer du till slut inte upp ur sängen. Det är när du slutar lyssna till kroppens signaler som vi går in i väggen

 

Det som väckte mitt intresse för Somatic Experiencing (kroppslig erfarenhet) är att vi lyssnar till din kropps signaler. Genom att lyssna till kroppens signaler kan vi lösa upp spänningar och värk som uppkommit på grund av saker som händer i livet.

Trauma är inte vad som händer oss utan vad som hålls inne, inlåst, i avsaknad av ett empatiskt vittne. ​

Minnet kan glömma men inte kroppen

Utan att vi minns det, kan saker som händer i livet stanna kvar i kroppen i form av spänningar och obalans, men med hjälp av SE kan vi lösa upp dessa spänningar och leva i harmoni, jämvikt och homeostas.
Du kan öka ditt toleransfönster, stärka dina gränssättningar och behålla din balans.

Med SE-terapi lyssnar vi till kroppens signaler, det finns inget rätt eller fel. Vi arbetar från "botten och upp" vilket menas med att vi arbetar med kroppens signaler upp till hjärnan till skillnad från att arbeta åt andra hållet, top-down.

Vi kan arbeta med samtal och/eller beröring. Det beror på vad kroppen säger. Hur vi börjar lyssna till kroppens signaler igen varierar från individ till individ. Det är viktigt att ta det i din takt.


SE-terapi sker på massageterapibänk eller sittandes.

Välkommen att leva stark från insidan och ut!

maval_this way that way.jpg

Läs mer om SE-terapi:

Somatic Experiencing for PTSD

A randomized controlled trial of brief Somatic Experiencing for chronic low back pain and comorbid post-traumatic stress disorder symptoms 

Trauma is a “long-term dysregulation in the autonomic and core extrapyramidal nervous system” (Payne, Levine, & Crane-Godreau, 2015, p. 5) that may explain escalating social isolation and psychopathology.

Mindfulness

Vi utgår från molekylärbiologen och författaren Jon Kabat-Zinn och de 9 attityder.

 

När mindfulness är en del av våra liv har den läkande effekter visar forskningen.

Mindfulness förbättrar sömn och sömnkvalitet, minskar stress och ökar stresstålighet, är effektivt mot smärta, förbättrar våra relationer, gör oss smartare, påverkar hela hjärnan, stärker minnet, hjälper oss att gå ner i vikt och dessutom gör Mindfulness oss lyckligare och friskare.

På jobbet:

Mindfulness hjälper dig att fokusera på just det som är viktigt i stunden och du kan hantera stressfulla situationer på ett harmoniskt sätt. Mindfulness stärker förmågan att lösa problem på ett kreativt sätt och hjälper att dig att hantera det vi möter på jobbet på ett lugnt sätt.

Det är ett tillfälle för återhämtning för både hjärnan och kroppen, en slags boost och reboot för hela dig. Idag finns det forskning som visar att effekterna av mindfulness förbättrar vårt välmående. Resultaten visar också att arbetsglädjen och frisknärvaron ökar.

Skog.jpg
barn meditation2.jpg

På skolan

Mindfulness stärker elevernas förmåga att fokusera, koncentrera sig och att komma ihåg vilket leder till förbättrad inlärningsförmågan.

 

Mindfulness kan ske individuellt och i klassen eller i mindre grupper. Ytterligare positiva effekter av mindfulness är att mobbning upphör. Eleverna har själva bekräftat vad forskningen kommit fram till.


Mindfulness program för 8 veckor

Boka in oss nu för att ta del av Mindfulness i teori och praktik en gång i veckan. Upplev effekterna av Mindfulnessövningarna i ditt liv och vardag, både hemma och på jobbet.

Vi kommer gärna till er.