top of page

Nya möjligheter - mer kunskap - MåVäl Halo bias= Gloriaeffekten

🌿 Health Halo Bias – därför luras vi av ”hälsosamma” val

Har du någon gång valt något som kändes nyttigt – en smörgås på Subway, en ”ekobar" eller en havredryck och tänkt:👉 ”Bra, nu gör jag ett hälsosamt val.”

Då har du stött på Health Halo Bias.


💡 Vad är det?

Health Halo Bias (hälsohaloeffekten) är när vi överskattar hur hälsosam en produkt är, bara för att en enda egenskap verkar bra, t.ex. ”ekologisk”, ”lowfat” eller ”proteinrik”. Den positiva egenskapen fungerar som en gloria som får hela produkten att verka nyttigare än den egentligen är.


🧠 Några kända exempel:

🥪 Subway marknadsförs som hälsosam snabbmat, men vissa smörgåsar har lika mycket kalorier som en Big Mac.

Starbucks en ”plant-based” frappuccino kan innehålla över 400 kcal och 40 g socker.

🍫 Proteinbarer många innehåller lika mycket socker som en chokladkaka.

🥣 Special K  (flingor generellt) – säljs som viktminskningsfrukost, men har ofta högt sockerinnehåll.


🚨 Så märker du att du påverkas:

  1. Du tror att ”eko” = nyttigt

  2. Du äter mer av något för att det låter hälsosamt

  3. Du fokuserar på ett ord på förpackningen i stället för hela innehållet


Marknadsföring spelar ofta på vår vilja att vara hälsosamma. Men att förstå health halo bias hjälper oss göra mer medvetna val, både som konsumenter och marknadsförare.


ree

💬 Har du märkt att du själv gått på en ”hälsogloria”?

Kommentera gärna – vilka produkter tycker du är de mest vilseledande eller kommentera om du vet något som faktiskt är hälsosamt för dig.


MåVäl och trevlig dag.

Lena


 
 
  • Facebook Social Icon
Cookies 
Integritetspolicy
image_edited_edited_edited_edited_edited
MåVäl 11x_edited.png
maria_edited.png
image_edited_edited_edited_edited.png
MåVäl AB
lena@maval.nu
Tel: 0708 96 85 06
Stockholm, Sverige
Copyright © 2021 MåVäl AB, Stockholm | Design JA-Idébyrån, Stockholm
bottom of page