Är du trött och hängig på hösten.

Det kan bero på vitamin-D brist.

Hur vet du om du har det? Jo du tar ett test så klart.


Var får vi vitamin-D ifrån

När vi exponeras för tillräckligt starkt solljus bildas det i vår kropp . 80 procent av vårt D-vitamin kommer från solen. Under sommarhalvåret, i Sverige, räcker det att vara ute i solen mitt på dagen i cirka 15-30 minuter några gånger per vecka. Du ska då inte ha några heltäckande kläder, utan tex vara med bara armar Längre tid ger risk att bränna sig.

Under vinterhalvåret får vi i Sverige för lite D-vitamin Du kan även få D-vitaminbrist om du bär heltäckande kläder och om du inte vistats utomhus. eller är mörkhyade.

Solen är en mycket viktig källa för att vi ska få tillräckligt med D-vitamin. För lite solljus är den största riskfaktorn för att utveckla D-vitaminbrist. Resten av Förutom solen får vi D-vitamin genom maten. Tex ägg, kött, D-vitaminberikade produkter, kosttillskott och fisk.




D-VITAMINBRIST KAN GE SVÅRA SJUKDOMAR


Så som värk och smärta i kroppen och svaghet i musklerna. Benskörhet är en allvarigare sjukdom som kan orsakas av D-vitaminbrist. Barn kan få engelska sjukan (rakit). Sjukdomar som är mycket ovanlig ska tilläggas.

D-VITAMIN BIDRAR TILL MÅNGA FUNKTIONER I KROPPEN


D-vitamin hjälper kroppen att tillgodogöra sig kalcium. Kalcium krävs för ett starkt skelett. Ett vanligt problem särskilt för kvinnor är benskörhet som kan orsakas av för lite kalcium i kroppen Musklernas funktion, immunsystemet och celldelningen är andra områden där D-vitamin spelar en viktig roll i kroppen.


7 visningar